فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی در ایستگاه 56
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۷۰۳۳
گروه اندیشه ــ پنجاه و ششمین شماره از فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، به صاحبامتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، مدیر مسئولی سهیلا موسوی سیرجانی و سردبیری امیربانو کریمی منتشر شد.
به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، مقالاتی با عناوین «تحلیل زیبایی پرستی عرفانی بر اساس فلسفه زیباییشناسی (با تاکید بر آراء هگل)»، «بررسی شاخصههای تجربه اوج عرفانی در غزل های بیدل دهلوی بر اساس نظریه خودشکوفایی آبراهام مزلو»، «شیوههای ترغیب در متون عرفانی با تکیه بر منظومه حقیقه الحق یا آینه حق نما»، «کیخسرو و بهرام (خوانش بینامتنی شاهنامه و هفت پیکر از منظر شخصیتپردازی اسطورهگونه کیخسرو و بهرام گور)»، «دیالوگ یا جبروت متن؛ واکاوی برداشت جامی از باده سرایی ابن فارض»، «پیکرگردانی اساطیر در خسرو و شیرین نظامی»، «گونهشناسی منشاء مرگ در اساطیر جهان»، «کارکرد مدحی اساطیر در شعر خاقانی»، »تحلیل نشانه معناشناختی کارکرد گفتمانی مقاومت اسطوره ای در داستان سیاوش» و «بازشناخت جایگاه خیال در معماری با تکیه بر مثنوی معنوی» منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تحلیل زیباییپرستی عرفانی بر اساس فلسفه زیباییشناسی (با تأکید بر آراء هگل)
در طلیعه نوشتار «تحلیل زیباییپرستی عرفانی بر اساس فلسفه زیباییشناسی (با تأکید بر آراء هگل)» آمده است: تطبیق پدیدهها راهی برای شناخت بهتر لایههای مختلف آنها و نیز دریچهای به سوی کشف لایههای جدید و پنهان آنهاست. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی ـ تطبیقی به بررسی و تطبیق عرفان و زیبایی میپردازد؛ در ابتدا به تحلیل زیبایی، سپس به تحلیل خَلق و درک آن و در آخر به بیان نمونههایش در عرفان پرداخته است؛ البته مقصود از عرفان، همان عرفان ایرانی ـ اسلامی است. در این جستار جنبه منطقی زیباییشناسی، کمرنگتر و جنبه شهودی آن (که بیشتر با عرفان مرتبط است) پررنگتر نشان داده شده و در آخر نتایج زیر حاصل آمده است: از منظر هگل، هنر، ثبت گذراترین لحظههاست، که در لحظهای امپرسیونیستی برای هنرمند رخ میدهد و آن گذرای ناپایدار را که در جزئیات جهان جاری است، به پایداری هنرمندانه میرساند؛ در عرفان اسلامی نیز عارف به علت توجه و التفات دائم به جمال حقّ، زیبایی هندسه آسمانی را در لحظهای شهودی (که همان امپرسیونیسم در فلسفه زیباییشناسانه هگلی است) در مظاهر خَلقیه یا هندسه زمینی مشاهده مینماید که شامل همه جزئیات از زیبایی صورت انسان در عشق مجازی تا کوچکترین کائنات میباشد.
بررسی شاخصههای تجربه اوج عرفانی در غزلهای بیدل دهلوی
نویسنده مقاله «بررسی شاخصه های تجربه اوج عرفانی در غزل های بیدل دهلوی بر اساس نظریّه خودشکوفایی آبراهام مزلو» در طلیعه نوشتار خود آورده است با استفاده از نقد روانشناسی که برای تحلیل متون ادبی به کار گرفته میشود، کنکاشی در لایههای زیرین شخصیّت صاحب اثر و متن آفریدهشده از سوی او، صورت میگیرد. انسانگرایی یکی از مکاتب روانشناسی است که در آن به جنبههای مثبت انسانی توجه شده است. آبراهام مزلو به عنوان چهره اصلی این مکتب، با ارائه نظریّه خودشکوفایی به توصیف انسان سالم و بالنده پرداخته است. تجربه اوج یکی از معیارهای اصلی نظریّه مذکور است که مبانی آن شباهتهای زیادی به آراء شاعران عارف مسلک مسلمان از جمله بیدل دهلوی در باب فنا، وصال، وحدت و اتّحاد دارد. دیوان بیدل سرشار از توصیف تجربیّات عاشقانهای است که سالک کمالجو با آن روبهرو شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، نمودهای تجربه اوج را در غزلهای بیدل با رویکرد به یافتههای مزلو کاویده است. نتایج پژوهش نشان میدهد مواردی مانند گشودهشدن افق نامحدود در برابر دیدگان، احساس شدید وجد و حیرتی فرامکانی و فرازمانی، احساس یکپارچگی و بیخویشتنی و گرایش به شعر، عرفان و مذهب در آزمودنیهای مزلو و تجربههای بیانشده از سوی بیدل مشابه است.
شیوههای ترغیب در متون عرفانی با تکیه بر منظومه حقیقهالحقّ یا آینه حقّنما
نویسنده مقاله «شیوههای ترغیب در متون عرفانی با تکیه بر منظومه حقیقهالحقّ یا آینه حقّنما» در چکیده نوشته خود آورده است: ترغیب، در متون عرفانی و دینی جایگاه ویژهای دارد؛ همچنین مهمتر از تحذیر و عامل هدایت غیرمستقیم افکار عمومی است. جستار حاضر موضوع ترغیب در متن حقیقهالحقّ یا آینه حقّنما اثر عبداللطیف چشتی را به منظور نشان دادن تلاش سراینده این منظومه در جلب سالکان به سمت عرفان توحیدی و نیز چگونگی جاودانه ساختن نام فرقه متبوع خود یعنی چشتیّه را در تاریخ متون عرفانی بررسی میکند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و شیوهای نقادانه (برگرفته از شیوههای جدید زبانشناسی و تحلیل متن با الهام از نظریّات کارکردگرایانه یاکوبسن و لاسوِل) طرّاحی شده و به سبک آنان، ترغیب را در پنج محور عقلانی و استدلالی، جوّ ترغیب، محرّک، مخاطب، پاداش و محتوای ترغیب بررسی کرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد علاوه بر رعایت امتیازات و آرایههای کلامی که ارزش ادبی فراوانی برای این اثر آفریده، کاربست مناسب و پربسامد ترغیب به عنوان یک شیوه آموزشی، بر غنای تعلیمی این متن افزودهاست.
دیالوگ یا جبروت متن؛ واکاوی برداشت جامی از بادهسرایی ابنفارض
در چکیده مقاله «دیالوگ یا جبروت متن؛ واکاوی برداشت جامی از بادهسرایی ابنفارض» میخوانیم: دیدگاههای مخاطبمحور، رویکردهای جدیدی پیش روی ما قرار داده است تا با استفاده از آن بتوانیم، ارتباط بهتری با متون ادبی ـ بهویژه متون قدیمی ـ برقرار کنیم. با توجه به تفاوت مقتضیات خواننده و یک متن قدیمی، ارتباط متن و خواننده، به کمال نمیرسد مگر آنکه از گذر تاریخ برداشتها از یک متن، مقتضیات خاص متن را بازشناسی کنیم. هدف این پژوهش آن است که آیا فردیت میتواند تلقی افراد را از موضوع تحت تأثیر قرار دهد یا نه.این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی نشاندهنده آن است که جامی از جهت عاطفه و شور که اساس بادهسرایی ابنفارض است با او یکدله شده و از همین رو توانسته تصویر روحی و کلی شعر ابنفارض را احیاء کند. انسجام شعری ابنفارض یک نمود اساسی از ماتریس متن اوست و ما را از تصاویر جزئی مشترک با بادهسرایی مادی به تصویر کلی از متن میرساند تا جایی که به جای تصویرِ "لایعقلِ"(مستانگی در لحظه) بادهسراییِ مادی، به تصویر لنیعقل "(مستانگی ابدی) میرسیم، و اگر در جزء به بادهسرایی مادی نزدیک میشود، نیک میداند که چگونه در سیاق و ساختار "یک چیز دیگر" باشد، اما جامی به دلیل پرداختن مفصل به هر بیت از انسجام سراسری، بازمانده و هر بیت برای او یک فصل جدا و یک شب شورانگیز است.
بازشناخت جایگاه خیال در معماری با تکیه بر مثنوی معنوی
نویسنده مقاله «بازشناخت جایگاه خیال در معماری با تکیه بر مثنوی معنوی» در طلیعه نوشتار خود آورده است: ادراک خیالی یکی از مراتب ادراکی محسوب میشود که هنرمندان با تکیه بر آن به خلق و آفرینش آثار هنری میپردازند؛ در واقع، خیال مرتبط با حواسی دانسته شده که به هنرمند، در جریان خلاقیت هنری، بُعدی ذهنی میبخشید. پژوهش حاضر برآناست تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و تکیه بر آراء اندیشمندان در زمینه ادراک خیالی و به خصوص با بهرهگیری از اندیشه مولوی در مثنوی معنوی به شناخت ابعاد گوناگون خیال و نقش آن در خلق آثار معماری بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که کشف صورتهای خیالی و تخیل صورت نهایی آثار، لازمه تحقق فعل خارجی آنها است. در اینمیان معماری دارای ذاتی هنری بوده، لذا بر تصور و تخیل معمار متکی است و از عمق ذهنیات وی برمیآید. معماران در مراحل مختلف روند طراحی از جمله خلق دستنگارههای خیالی، با بهرهمندی از پرواز ذهن و رهایی فکری در عالم خیال، کیفیت آثار معماری را بررسی میکنند و بستر شکلگیری ماهیت کالبدی طرح را فراهم مینمایند.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه عرفان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۷۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روشهای تمیز کردن فرش روشن
روشهای خانگی بسیار زیادی وجود دارد تا بتوانید فرش روشن را تمیز کنید اما بهترین روش برای شستشو و تمیز کردن یک فرش روشن یا همان کرم، بهره از خدمات قالیشوییهای معتبر نظیر قالیشویی قزوین است. برای این منظور کافیست با قالیشویی تماس بگیرید تا در اسرع وقت فرش روشن خود را بشویید و به زیبایی روز اول آن را تحویل بگیرید.
اهمیت تمیز کردن به موقع فرش روشن چیست؟همانطور که در بالا مطالعه کردید، شستشوی فرش روشن توسط قالیشویی معتبر نظیر قالیشویی تبریز میتواند زیبایی و جلوه فوقالعاده فرش روشن را همانند روز اول برگرداند و شما از دیدن روشنایی و جذابیت قالی روشن خود نهایت لذت را ببرید.
تمیز کردن به موقع فرش روشن اهمیت بسیاری دارد که برخی از آنها عبارت است از:
حفظ زیبایی و جلوه: تمیزی به موقع فرش روشن موجب حفظ زیبایی و جلوه آن میشود. لکهها، گرد و غبار و ذرات مختلف میتوانند از زیبایی فرش کم کنند اما با تمیز کردن منظم، میتوان از این مسئله جلوگیری کرد.
تأمین بهداشت: فرش روشن، به دلیل مختلف بودن شرایط استفادهاش، ممکن است منجر به جمعآوری باکتریها و میکروبها شود. با تمیز کردن به موقع، بهداشت فرش تضمین میشود و خطر انتقال بیماریها کاهش مییابد.
افزایش عمر مفید: ذرات گرد و غبار و لکهها میتوانند به بافت فرش آسیب بزنند و عمر مفید آن را کاهش دهند. با تمیزی منظم، میتوان از این مسئله جلوگیری کرد و عمر مفید فرش را افزایش داد.
حفظ ارزش: فرشهای روشن اغلب به عنوان یکی از عناصر مهم دکوراسیون منزل شناخته میشوند و ارزش زیادی دارند. با حفظ تمیزی و نگهداری منظم، ارزش این فرشها حفظ میشود و میتوانند به مدت طولانیتری زیبا و باارزش باقی بمانند.
بهبود کیفیت هوای داخلی: ذرات گرد و غبار موجود در فرش میتوانند به کیفیت هوای داخلی اتاق آسیب بزنند. با تمیز کردن فرش، میتوان کیفیت هوای داخلی را بهبود بخشید و از مشکلاتی مانند آلرژیها و تنفس سردردی جلوگیری کرد.
بنابراین، تمیزی به موقع فرش روشن نه تنها به حفظ زیبایی و جلوهی آن کمک میکند بلکه به بهداشت و بهبود کیفیت هوای داخلی نیز موثر است و میتواند عمر مفید فرش را افزایش دهد.
مواد مناسب جهت پاکسازی فرش روشنتمیز کردن فرش روشن، یکی از چالشهای مهم در نگهداری و حفظ زیبایی فضاهای داخلی است. در این ادامه، به معرفی مواد مفید و کارآمد برای تمیز کردن فرش روشن میپردازیم که میتوانید از آنها برای حل مشکلات لکهها و آلودگیهای مختلف استفاده کنید.برای رفع این مشکل می توانید از خدمات تخصصی قالیشویی اسلامشهر استفاده نمایید.
شامپو فرش: یکی از مواد مهم و پرکاربرد در تمیز کردن فرش روشن، شامپو فرش است. انواع مختلفی از شامپوهای فرش با توجه به نیازهای مختلف و انواع فرش وجود دارند. باید شامپو فرش را متناسب و سازگار با فرش خود انتخاب کنید.
ترکیب سرکه سفید، نمک و آب: یک ترکیب مفید برای تمیز کردن لکهها در فرش روشن، ترکیبی از سرکه سفید، نمک و آب است. این ترکیب میتواند به طور موثر لکهها را از بین ببرد و فرش را تمیز کند. با ترکیب این مواد و ریختن آن روی لکه، با استفاده از برس یا دستمال نرم، لکه را پاک کنید و سپس با آب تمیز بشویید.
جوششیرین، سرکه سفید و آب: این ترکیب قدرتمند میتواند لکههای مقاوم و سختتر را از بین ببرد. با مخلوط کردن جوششیرین، سرکه سفید و آب میتوانید از این محلول برای پاک کردن لکههای سخت و پرسی استفاده کنید.
اسپریهای لکهبر فرش: برخی از محصولات تجاری مانند اسپریها و فومهای لکهبر نیز موجودند که میتوانید برای پاک کردن لکههای فرش استفاده کنید. این محصولات اغلب دارای فرمولاسیونهای خاصی هستند که به طور موثر لکهها را از بین میبرند و فرش را تمیز میکنند.
با استفاده از این مواد مفید و کارآمد، میتوانید به راحتی لکهها و آلودگیهای موجود در فرش روشن خود را پاک کرده و زیبایی و نظم آن را حفظ کنید. در صورتی که زمان کافی برای انجام این کار را ندارید، میتوانید از خدمات قالیشوییهای معتبر بهره بگیرید.
روشهای جلوگیری از کثیف شدن فرش روشنبرای جلوگیری از کثیف شدن یا لکه شدن فرشهای روشن تنها کافیست چند روش ساده را انجام دهید:
استفاده از روفرشی: قرار دادن روفرشی در محلهای پررفتوآمد خانه، مانند درب ورودی میتواند کمک کند تا گرد و غبار و کثیفیهای مختلف به طور مستقیم روی فرش نشیند. انتخاب روفرشیها با طرحها و رنگهای متنوع در بازار به شما این امکان را میدهد تا با استایل و دکوراسیون داخلی خود هماهنگی مناسبی داشته باشید. همچنین، شستن و تمیز کردن روفرشیها نیز بسیار آسانتر از تمیز کردن فرشها است. بنابراین میتوانید برای پوشیدن کل فرش از روفرشیهای متناسب با دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید.
استفاده از دمپاییهای روفرشی: داشتن دمپاییهای روفرشی در نقاط ورودی خانه میتواند فرآیند تمیز کردن فرشها را بسیار سادهتر کند. با استفاده از دمپاییها، میتوانید جلوی ورود گرد و غبار و آلودگیهای مختلف را به خانه را بگیرید و به این ترتیب، کثیف شدن فرشها را به حداقل برسانید.
جارو کشیدن فرش: جارو کشیدن فرشها به شکل منظم و دورهای، یکی از روشهای اصلی برای حفظ تمیزی آنهاست. این کار باعث از بین بردن گرد و غبار و آلودگیهای روی سطح فرش میشود و به آنها براقیت و زیبایی را بازمیگرداند.
از بین بردن لکهها و آلودگیهای کوچک: لکهها و آلودگیهای کوچک روی فرشها، اگر به زودی پاک نشوند، ممکن است باعث کثیف شدن و کاهش زیبایی آنها شوند. بنابراین، باید به طور فوری و با استفاده از مواد مناسب از بین برده شوند.
خودداری از نگهداشتن حیوانات خانگی: نگهداری حیوانات خانگی ممکن است باعث شود که فرشها زودتر کثیف شوند. بنابراین، در صورت امکان، بهتر است از نگهداری حیوانات در فضای خانه خودداری کرده یا نگهداری آنها را با مراقبت ویژه انجام دهید.
مدیریت کودکان و سالمندان: کودکان و افراد سالمند ممکن است ناخواسته فرشها را کثیف کنند. بنابراین، باید مراقب اعمال آنها بوده و تلاش کنید تا به آنها آموزش دهید که چگونه به محیط خانه احترام بگذارند.
با رعایت این موارد و انجام دادن روشهای مناسب، میتوانید فرشهای خود را به شکلی بهتر و مداومتر تمیز نگه دارید و از زیبایی و استایل فضای خود لذت ببرید.
یادداشت پایانی
همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، فرشهای روشن در کنار زیبایی فوقالعاده، نگهداری به نسبت سختی دارند. بنابراین شما برای نگهداری و تمیزی آنها همیشه باید چند نکته کلیدی را رعایت کنید. همچنین در صورت کثیفی یا لک شدن برای شستشوی این فرشها بهتر است از خدمات قالیشویی بهره بگیرید.
Top of Form